Det skal jo ikke være en hemmelighed, at jeg har brugt lidt tid på at læse om, hvordan internettet fungerer og særligt om, hvorfor nogle hjemmesider dukker op som nummer ét, når man laver søgninger på Google, mens andre måske slet ikke dukker op, til trods for at det er mere relevante søgninger. Det er en ganske interessant verden at bevæge sig ind i. Dem, der ved noget om det, kalder det SEO (search engine optimization) og den danske version hedder så søgemaskineoptimering. Nogen siger, man sagtens kan snyde søgemaskinerne, mens andre siger, det er lidt af et lotteri. Og så er der dem, der sælger hele løsninger med support og den slags i dyre domme. Overfor dem står der så en flok nørder (i ordets bedste betydning), der oprigtigt advarer mod at betale i dyre domme for support, for det er der tilsyneladende ikke brug for. Man skal blot optimere siden én gang og så kan man løbende forsøge at blive set mere med f.eks. flere links fra andre sider på nettet.
Nå, sagen er nu, at Lines hjemmeside, der gerne skulle være hendes professionelle platform på nettet, ikke altid dukker op, når man søger efter f.eks. tolk eller lingvist. Som et lille forsøg vil jeg derfor indsætte et par links her, da det muligvis kan skabe øget synlighed. Nogen vil kalde det snyd, men jeg vil blot kalde det udnyttelse af mulighederne, vi har på hånden. Altså vil vi gerne have at Lines side kommer frem når man søger på tolk og når man søger på lingvist. Ifølge eksperterne er det vigtigt, at man ikke blot skriver adressen, dvs. www.lingvisten.dk da det jo ikke er det folk søger efter. De søger efter tolk og lingvist og derfor skal "tag'et" (ja her et smart ord fra SEO-eksperterne) være søgeordet.
Hermed slutter så første lektion og test i søgemaskineoptimering her fra.
mandag, januar 15, 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar